پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

بررسي تاثير رنگ در گرافيك محيطي

رنگ شناسي, رنگهاي مقابل, روانشناسي رنگ

بررسي تاثير رنگ در گرافيك محيطي

۵۲۹ بازديد

چكيدهواژگان كليديگرافيك محيطي نيز همچون هوا در تمام كره ي زمين ما را محاطه كرده است.امروزه كمتر جايي مي توان يافت كه ردپاي گرافيك محيطي در آن نباشد. ضرورت وجود گرافيك محيطي با پيچيده تر شدن شهرها و افزايش جمعيت آنها افزايش يافته است، مي توان اذعان داشت كه گرافيك محيطي در شهرهاي امروزي نقشي حياتي را ايفا مي كند. براي بهره گرفتن از تمام پتانسيل اين رسانه بايد با بخش هاي مختلف آن آشنا شد و نقش عوامل بصري همچون رنگ و فرم را در آن مورد بررسي قرار داد. در پژوهش حاضر كه به صورت توصيفي تحليلي انجام شده است سعي شده تا با ارائه تعريفي مناسب از گرافيك محيطي ، معرفي زير شاخه هاي آن و ارائه مثال هايي براي هر كدام از اين زيرشاخه ها به تحليل عملكرد رنگ و فرم در آنها پرداخته شود. 

بسياري از موارد معرفي شده در قالب گرافيك محيطي خود مطلبي مستقل و قابل بحث و توسعة تشريحي بوده اند (مانند مبلمان شهري)، ليكن در اينجا چون در مجموعة عوامل محيطي قرار مي گرفته اند نكته مرتبط آنان مورد توجه و بررسي قرار گرفته است. نتايج تحقيق حاضر مبين آن است كه در تمام كارهاي گرافيك محيطي موفق تعاملي در خور ميان عنصر رنگ و فرم برقرار است. البته ذكر اين نكته نيز ضروري است كه با توجه به اينكه عناصر گرافيك محيطي در فضا مطرح مي شوند مسلما نقش فرم و ارتباط فرم و فضا در آنها مهم تر است و رنگ به صورت مكمل فرم در اين رسانه مطرح مي شود. گرافيك محيطي - رنگ - فرمبررسي تاثير رنگ در گرافيك محيطيبررسي تاثير رنگ در گرافيك محيطي مقدمه ارتباطات عصر حاضر در فرم هاي گوناگوني و به ياري رسانه هاي متفاوتي شكل گرفته اند. نكته حائز اهميت اين است كه فرم هاي نوين ارتباطي سبب حذف فرم هاي پيشين نشده اند و ابزارهاي ارتباطي همچون تصوير و نوشتار همچنان به حيات خود ادامه مي دهند و با استفاده از علوم و فناوري هاي جديد شكل جديدي مي گيرند كه ادامه ي ماهيت ابتدايي آنهاست. پيشينه ي طراحي محيطي و گرافيك محيطي را مي توان همزمان با پيدايش انسان دانست ، آفرينش جهان نخستين نمونه ي طراحي محيطي است . نقاشي هاي يافت شده در غار لاسكو كه مربوط به       سال پيش از ميلاد است از نخستين نمونه هاي كشف شده ي گرافيك محيطي است، نقاشي هايي كه بازرگانان فنيقي براي تبليغ كالاهاي خود بر صخره ها مي نگاشتند نمونه متجددتري از گرافيك محيطي دنياي باستان است. گرافيك محيطي امروزي كه خود بخشي از طراحي محيطي است ريشه در انقلاب صنعتي دارد، در اين دوره علم و صنعت پيشرفت كردند و شهرهاي امروزي شكل گرفتند و زندگي حركت سريع تري به خود گرفت. اين شهرهاي بزرگ مستلزم نظم و منطقي بودند تا ساكنان آنها در شرايط راحت زندگي كنند. قبل از انقلاب صنعتي ساخت شهرهاي بزرگي مانند رم باستان، آتن و يونان باستان با هدف  ً بيان شوكت، شكوه و قدرت حكومت بود. بعد از انقلاب صنعتي مقوله ايجاد شهرهاي كاربردي عنوان شد. شهر هاي اين دوره صرفا نمي توانستند به زيبايي محض توجه كنند و اين سوال كه چه عناصري بايد براساس نظم و منطق دركجاي شهر قرار گيرد، جايگاه بسيار مهمي يافت. در شهرهاي مدرن فراتر از طراحي، مسئله كاربرد مطرح است ، هر آنچه كه مي سازيم بايد با هدف زندگي راحت تر، سيستم هاي اطلاع رساني قوي و سيستم هاي بازدارنده قانوني باشد. با توجه به افزايش جمعيت، توليد انبوه و صنعتي شدن به قاعده و قانوني نيازمنديم كه بتوانيم به خوبي زندگي كنيم و دچار هرج و مرج نشويم. هم چنين در طراحي شهر بايد به نحوي عمل كرد كه محيط شهر را براي افراد ساكن در آن به لحاظ روحي و رواني قابل تحمل تر كنيم. در گذشته تزئين شهر اغلب در مناسبت هاي مذهبي انجام مي شد كه نمونه اي از اين كاربرد در عصر رنسانس، ساخت باغ ها (نظير پارك لوگزامبورك و تي لري و هم چنين ساخت خيابان شانزليزه در پاريس) است. قرن دوازدهم آغاز نام گذاري خيابانها در فرانسه و ايتالياست. خيابانها را از اين دوره سنگ فرش مي كردند. قبل از آن خيابان هاي شهرها خاكي بود، در اين دوره پارك سازي آغاز  و استفاده از پرچم لمان گرافيك محيطي مطرح شد. در سال 9671 ايجاد شبكه هاي روشنايي در سطح شهر تحقق عيني مي يابد. در انقلاب ِبه عنوان ا صنعتي اين چراغ هاي روشنايي در شهرهاي مهم اروپا به سيستم گازي مجهز شد. در ادامه، ساخت پياده روها و شماره گذاري خيابانها و پلاك از قرن نوزدهم آغاز مي شود. تقسيم بندي شهرها  براساس كنگره بين المللي معماري اروپا بايد براي سكونت، اشتغال، تفريح، عبور و مرور باشد. زماني كه  قرن بيستم آغاز مي شود گرافيك شكل امروزي به خود مي گيرد و استفاده از طراحي گرافيك براي اجراي قوانين و مقررات انجام مي شود. امروزه هنر مقوله اي است كه بيشتر از آنچه در گذشته متصور بوده براي بهبود شرايط زيست و ايجاد  زندگي بهتر مشاركت فعالي دارد. طراحي گرافيك محيطي پس از جنگ جهاني دوم و تا دهه 07 سهم عمده اي را براي توسعه اقتصادي جامعه ايفا كرده است. عمده ترين گرايش ها نيز در اين دوره پديد آمده اند. گرايش نخست پيكتوگرامها است. پيكتوگرامها، سمبولها و نشان هايي هستند كه در سطح شهر با عنوان راهنما از آن ها استفاده مي كنيم. ريشه پيكتوگرامها، ايزوتايپ است. ايزوتايپ سيستمي است كه هدف آن سخن گفتن با مخاطب است. در واقع پيكتوگرامها علائم و نشانه هاي راهنمايي و رانندگي است تا وسايل نقليه، قانون عبور و مرور را رعايت كنند. در سطح شهر تهران مي بينيم كه همين پيكتوگرامها راهنماي افراد در خصوص رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي است كه از طريق كدبندي رنگها و برخي علائم، قانون را به نوعي اجرا مي كنند. امروزه پيكتوگرامها علائم بين المللي ثبت شده است كه در سطح جهان كاربرد دارد. بخش دوم، تابلوهاي مربوط به ترافيك خيابانها و بزرگراهها هستند كه براي ايجاد نظم و منطقي مناسب در سطح شهر نيازمند آنها هستيم. وظيفه آنها ارائه اطلاعات است و اين تابلوها به نوعي راههاي افراد براي شناسايي مسير مورد نظر است. هم چنين رنگ براي برخي كدگذاريها  در تابلوها استفاده مي شود. اين سيستم ها تصويري و يا نوشتاري اند  كه به نوعي راهنماي افراد  در شهر ها هستند. در  از علائم ً مكانهاي عمومي به سيستم هاي نصب مي توان اشاره كرد  كه شما را در رسيدن به مقصد هدايت مي كند. در واقع، تدريجا مجرد به سمت تابلوهايي با اطلاعات تركيبي مي رسيم كه اطلاعات مشروح را به افراد ارائه مي دهند. تابلوهايي كه بر روي محلي نصب مي شود همه متشكل از عناصر گرافيكي نظير علائم، فرم و نوشتار است. پلاك هاي منازل و تابلوهاي كوچه ها نشانه هاي گرافيك محيطي است. و بخش ديگر، اتومبيل ها و وسايل نقليه عمومي كه بر روي آنها كارهاي گرافيكي انجام مي شود و قانون مي تواند با طراحي گرافيكي به نوعي اتومبيل ها را كنترل كند. در مرحله بعد معماري به گرافيك و نقاشي نزديك مي شود. معماري بايد فصل مشتركي با گرافيك پيدا مي كرد. در واقع گرافيك محيطي مرز مشترك هنر معماري و طراحي گرافيك است. نصب مجسمه در سطح شهر و نقاشي ديواري شامل اين موارد مي شود. ) به معناي graphic super استفاده از حروف معماري روي بدنه ساختمان ها از جمله ديگر موارد است. بخش ديگر، سوپرگرافيك ( گرافيك در ابعاد بزرگ است. پوستر ها و بيلبوردهايي كه در سطح شهر نصب مي شود و از آن به عنوان گرافيك با ابعاد بزرگ ياد مي شود. ديوارهايي كه از حالت بي جان به حالت زنده تبديل مي شود، چرا كه مقابل چشمان افراد بسياري است. هدف طراح گرافيك محيطي اين است كه از حس عدم هويت محيطي در طرحها پرهيز شود، محيط بايد داراي هويت باشد. هويت بصري شهر اهميت بالايي دارد، اين هويت از سردرگمي افراد و عدم تعلق خاطر جلوگيري مي كند. افراد بايد احساس دلبستگي نسبت به شهر خود داشته باشند. بايد فضاي مناسب و با نشاط و نه رنج و فرسايش را در اطراف خود حس كنند و نوعي آسايش و الفت را در افراد ايجاد شود، در اين كار با طرح شايسته همراه با فرم چشم نواز و تركيب رنگ مناسب امكا ن پذير است. در زمينه سازگاري طرحها با محيط مي توان از بناهاي بجا مانده دوران صفويه نظير مساجد و ميدان ها ياد كرد كه تزئينات معماري بناهاي مذهبي جنبه سازگاري و زيبايي شناختي با محيط دارد و در نهايت براي مخاطبان جذاب است. كتيبه هايي كه باورهاي ديني افراد را منتقل كردند و نقش، رنگ با معماري، در ايجاد فضاسازي مناسب موثر است. چرا اين بناها از ارزش فوق العاده اي برخوردارند؟ چون افراد به اين بناها نوعي احساس تعلق خاطر دارند. بايد به شاهكارهاي تاريخي ذكر شده توجه كرد زيرا فرم و عملكرد به نحو مطلوب با يكديگر تلفيق شده اند. استفاده مناسب و به جا از فرم، رنگ و سازگاري با شرايط معماري براي طراحي و سازماندهي هويت شهري ضروري است. گذشته از اين  بايد به واقعيت هاي زندگي روزمره و ايجاد فضا براي زندگي روزمره توجه كرد. نمونه هاي مناسب تعلق خاطر در شهرهايي نظير اصفهان و يزد ديده مي شود. مي توان با طراحي مناسب در محيط تنش ها را به حداقل رساند و اين نيازمند تلاش جامعه شناس، طراح، معمار، متخصصين ارتباطات و فعاليت مستمر همه اين ها باهم است. مصرف و خريد كالا هدف نيست. هدف آن است كه يك نوع ً ايده هاي خوب در طراحي بيننده را وادار به تفكر مي كند. بنابراين صرفا آگاهي و ايجاد روحيه صحيح مصرف كردن، صداقت در كيفيت به مصرف كننده منتقل شود. دستيابي اين هدف در تركيب نوشتار و  شعارهايي كه براي تبليغات نوشته مي شود. نويسندگان جملات تبليغاتي سعي مي كنند كه از جملات با بار ًتصوير انجام مي شود. مثلا فرهنگي مناسب استفاده كنند. امروزه پيامهاي تبليغاتي در كشورها به سمت تأمين منافع اجتماعي حركت مي كند. ايده فضاي سبز، بحران كره زمين، نابودي طبيعت در تبليغات مطرح مي شود. اين نوع تبليغات، خريد كالا را هدف قرار نمي دهد بلكه شرايط بهتر زندگي 1 رقابتي ديگر مطرح نيست.ًرا مدنظر قرار مي دهد. در نهايت، اهداف بالاتري دنبال مي شود و شرايط صرفا   اسداللهي مصطفي متن مصاحبه ام البنين قرايي و مصطفي اسداللهي Hamshahritraining.ir  1تعريف گرافيك محيطي كه در آن چگونگي استفاده از فرم ها، رنگ ها، نقوش و تصاوير گوناگون به شكل ماهرانه، اصولي و برنامه 2فعلي ميان هنر و علم است ريزي شده در جهت بهتر و ساده تر شدن روابط و ارتباطات، همچنين كاملتر نمودن زيبايي هاي محيط عمومي ، مطرح شده و مورد 3بررسي قرار گرفته است. تفاوت گرافيك محيطي و تبليغات محيطي تفاوت تبليغات و گرافيك از  اين عامل ناشي مي شود كه اطلاع رساني تبليغي با نوعي مبالغه همراه است. تبليغات براي دستيابي به اهداف تجاري، سياسي و اجتماعي تمام ابزار ها را بكار مي گيرد. در واقع ادبيات، موسيقي، نقاشي و شعر در تركيب با يكديگر و براي انتقال پيام به مخاطب مورد استفاده  قرار مي گيرند. كارهاي گرافيكي گذشته از بعد اطلاع رساني و قابليت استفاده براي مخاطبان، آهنگ هاي بصري يك جامعه هستند. آثار گرافيكي به ميزان زيادي توليد مي شوند و قسمت اندكي از آثار به حيطه  هنر وارد مي شود. اين يك نگاه  يك نگاه مصرف گرايانه و منفعت طلبانه) است. امروزه به سبب گسترش شركتهاي تبليغاتي تعداد طراحان هنرمند ًهنرمندانه (و نه صرفا رو به كاهش است. در تمام دنيا طراحان در مكان هايي كه به امر تبليغ مي پردازند حضور دارند و خواسته هاي شركت تبليغاتي را در قالب تصاوير و گرافيك بيان مي كنند. تمام طراحان هنرمند نيستند بلكه آنها به ميزان دخالت  انديشه خود در خلق اثر، هنرمند خواهند بود. اگر ميزان دخالت در خلق اثر افزايش يابد به همان ميزان بيشتر هنرمند خواهند بود. اگر در تمام  دنيا 01 ميليون طراح گرافيك داشته باشيم، كمتر از يك درصد آنها هنرمند خطاب مي شوند. پيدايش گرافيك محيطي به قرن بيستم باز مي گردد. در گذشته طراحي بر روي اجسام با دو بعد انجام مي شد ولي امروزه  طراحي از دو بعد طول و عرض، روي بعد سوم يعني جسم قرار مي گيرد. گرافيك محيطي به اين نكات توجه مي كند كه طراحي ساختمان ها چگونه باشد؟ چرا كه اين ساختمان و نما در معرض ديد افراد قرار مي گيرد و نظر افراد خودآگاه يا نا خودآگاه به سمت اين بناها جلب مي شود. در واقع طراحي محيط عمومي  و آنچه در بستر جغرافيايي خاص نظير طراحي ميدان ها، كناره هاي خيابان ها و غيره است. فضاهاي مورد نظر مي تواند باز يا بسته باشد. در گرافيك محيطي مهم ديده شدن است اما در تبليغات محيطي نه تنها ديده شدن هدف است بلكه انتقال انديشه اي كه در پيام تبليغاتي نهفته است و درك پيام از سوي مخاطب از اهميت بالايي برخوردار است. تبليغات محيطي تبليغاتي است كه در محيط عمومي عرضه مي شود و بسترها و ابزارهاي تبليغاتي خاص خود را دارد. تبليغاتي كه در بنرها، بيلبوردها، بدنه اتوبوسها و ... ديده مي شود. اين ابزارها و بسترها هر يك كاركرد خاص خود را دارد و با توجه به مكان مورد نظر مورد استفاده قرار مي گيرد. در تعريف تبليغات مي گوئيم "تبليغ موثر آن است كه بر روي ذهن شما و نه چشم شما تأثير بگذارد و به گونه اي باشد كه پيام انتقالي در ذهن شما  حك شود". طراحي تبليغات محيطي سه مرحله را شامل مي شود. نخست بايد گرافيك و طرح به خوبي ديده شود. آنچه در اين مرحله اهميت دارد «خوب ديده شدن» است. گرافيك بايد به گونه اي طراحي شود كه ديده شود. براي اين كار ترفندهاي گرافيكي بايد در آن  به كار رود كه شما آن را ببينيد. مرحله بعد انتقال پيام است. مرحله سوم بايد انديشه نهفته در اثر به خوبي درك شود. چنانچه گفتم؛ تبليغات محيطي به هدف و انديشه باز مي گردد و اينكه انديشه نهفته در اثر، بر مغز و ذهن شما تأثير بگذارد. نبايد فراموش كرد كه گرافيك محيطي جنبه  زيباشناسانه دارد و به هيچ وجه در آن جنبه تبليغاتي مدنظر نيست. در تبليغات سعي بر آن   راهنما آذر هويت فروشگاهي گرافيك محيطي و هويت فروشگاهي ماهنامه سگال شواره 51 2  محمدي نرگس كاربرد تابلوي اعلانات (بيلبورد در تبليغات) دانشكده هنر دانشگاه شاهد 2831 3 آن را به فروش برسانيم. اين فروش مي تواند سياسي، تجاري، اجتماعي و ًاست كه در ابتدا كالايي را به مخاطب نشان دهيم و نهايتا فرهنگي باشد. براي تأثيرگذاري بايد در طراحي تبليغاتي از كاراكترهايي كه مخاطب با آن احساس قرابت و نزديكي مي كند استفاده شود. اين كاراكترها اگر برخاسته از جامعه، فرهنگ و تمدن مخاطبان باشد بسيار بهتر عمل مي كند. به همين دليل در تبليغات محيطي سعي مي شود  به كاراكترهاي بومي آن منطقه توجه شود. زماني مي توانيم شرايط مطلوب را در زمينه تبليغات محيطي فراهم كنيم كه نياز آن در جامعه ما ايجاد شود. ايجاد كالا و محصولات گرافيكي مناسب به خاطر نيازي است كه در اين زمينه احساس مي شود. اگر كشورهاي غربي به تكنولوژي هاي لازم در اين زمينه دست  شرايط ً يافتند به سبب نيازي است كه در آن كشورها مطرح مي شود. تا زماني كه نياز به تبليغات مطلوب در جامعه ما ايجاد نشود يقينا تبليغات و گرافيك محيطي ما به وضع مطلوبي نخواهد رسيد. يك امر گرافيكي فعاليتي ارتباطي است. امر ارتباطي به مانند هرمي  سه ضلعي است كه از سه وجه برخوردار است. گرافيك محيطي زماني مي توانند به حد متعالي برسند كه عناصر اين هرم نظير: فرستندگاني 4 آگاه، ارتباط گر يا طراح آگاه و جامعه  آگاه را داشته باشيم. ضرورت و اهداف گرافيك محيطي : ) تهيه شده است كه معيارهاي نسبتا مناسبي Maslowبه واقع ضرورت گرافيك محيطي چيست؟ در سال 4591 فهرستي توسط ماسلو( در سنجش كيفي شهرها از نظر ميزان تامين نيازها و خواست هاي انساني شهروندان شناخته مي شوند و به شرح زير قابل توجه اند. در سطح نيازهاي اساسي، يك شهر "خوب "بايد تمامي نيازهاي فيزيكي ساكنان خود را تامين نمايد. مكاني براي زندگي و كار، درآمد معقول، آموزش و پرورش، حمل و نقل و امكان برقراري ارتباط و دسترسي به خدمات و تسهيلات باشد. يك شهر خوب بايد داراي ايمني زيستي، امنيت اجتماعي و حفاظت و از نظر بصري و عملكردي محيطي سامان يافته و با نظم و عاري از آلودگي، سروصدا، تصادفات و بزهكاري باشد. يك شهر خوب بايد يك محيط اجتماعي هدايت كننده باشد. يك شهر خوب بايد داراي يك تصور ذهني مناسب، يك شهرت و اعتبار خوب باشد و به شهروندان خود حس اعتماد و قدرت و شان و منزلت بدهد. با توجه به آراي 5يك شهر خوب بايد از طراحي خوب برخوردار باشد و از نظر زيبايي شناسي نيز مطبوع و از نظر كالبدي قابل تصور باشد. )Objectiveفيلسوفاني نظير بائومگارتن، هربرت ريد، آن شپارد، اونرزايس، م.اوسياتيكوف و آ.پاژنوا زيبايي امري مركب از عوامل عيني( ) است، لذا طراح بايد در زيبايي شناسي خود و به كارگيري آن هر دوي اين جوانب را مدنظر قرار Subjectiveو جنبه هاي ذهني( 6دهد. با نگاهي اجمالي به فهرست ماسلو متوجه مي شويم كه در تمام قسمتهاي اين فهرست ضرورت گرافيك محيطي كاملا مشهود است و اين خود گواهي بر اهميت اين رشته در جوامع مدرن امروزي است.اهداف گرافيك محيطي : شيوا قباد مصاحبه قباد شيوا با روزنامه همشهريHamshahritraining.ir  4  براند فري-هيلدر،»طراحي شهري، به سوي يك شكل پايدارتر شهري»-ترجمه دكتر حسين بحريني-انتشارات پردازش و برنامه ريزي 5 شهري6731 ص03  ظهيرمالكي-سيروس،»تبليغات جذاب شهر زيبا مي خواهد»-ماهنامه دانش تبليغات شماره ششم اسفند3831 6ايجاد نظم در محيط ايجاد جاذبه هاي بصري براي ارائه محيطي دلپذير و زيبا بوجود آوردن محيطي مناسب بر پايه ارزشهاي اجتماعي ، بومي و فرهنگي برقراري روابط اجتماعي مناسب بين افراد در يك محيط بالا بردن حساسيت مردم نسبت به محيط ايمني و آرامش دادن به افراد برقراري راه هاي سريع دسترسي به مكانها 7اطلاع رساني مناسب كاهش حجم ترافيك ايجاد سلامت رواني و بصري انواع طراحي در گرافيك محيطي )Pictogramطراحي علائم تصويري ( طراحي علائم و تابلوهاي شهري طراحي روي بدنه ساختمانها طراحي روي بدنه وسايل نقليه طراحي روي وسائل يك محيط ))Graphics Superطراحي گرافيكي با ابعاد بزرگ سيستم هاي هدايت بصري طراحي كيوسك هاي شهري و غرفه ها بيلبوردها و استندها 8طراحي تبليغاتي به شكل بالن ها، ايجاد نوشته با دود هواپيما، نور و صوت طراحي مبلمان شهري طراحي محيطي مراكز فرهنگي و تفريحي تابلوهاي سردر فروشگاه ها، مغازه ها، سينماها و كليه سازمان ها و موسسات دولتي و خصوصي  كريمي ويكتوريا فصلنامه گرافيك و چاپ شماره چهارم زمستان 6831 7  همان 8شايان ذكر است كه مي توان بعضي از اين موارد را در محيطهاي باز ( گرافيك محيطي فضاي باز) و تعدادي را در محيطهاي بسته (گرافيك محيطي فضاي بسته) و تعدادي را در هر دو مورد به كار گرفت.9كدام رنگ ها ساده تر چشم را به خود جذب مي كنند؟ رنگ مشاهده به درصد 4/12 نارنجي 6/18 قرمز 17 آبي 4/13 سياه 6/12 سبز 12 زرد 5/5 بنفش 7/0 خاكستري10جدول كارل بروگرف طبقه بندي اولين رنگ نوشته شده دومين رنگ، زمينه 33/1 31/1 سياه روي زرد 40/1 34/1 زرد روي سياه 30/1 35/1 سبز روي سفيد 26/1 36/1 قرمز روي سفيد 32/1 36/1 سياه روي سفيد 37/1 36/1 سفيد روي آبي 39/1 36/1 آبي روي زرد 35/1 37/1 آبي روي سفيد 35/1 40/1 سفيد روي سياه 38/1 40/1 سبز روي زرد 40/1 40/1 سياه روي نارنجي 38/1 41/1 قرمز روي زرد 40/1 41/1 نارنجي روي سياه 42/1 41/1 زرد روي آبي 45/1 41/1 سفيد روي زرد 45/1 42/1 سياه روي قرمز 45/1 42/1 آبي روي نارنجي  سيواريز شيوا اثر رواني رنگ و كاربرد آن در تبليغات دانشكده هنردانشگاه شاهد 1831 9  همان 1046/1 42/1 زرد روي سبز 40/1 43/1 آبي روي قرمز 50/1 44/1 زرد روي قرمز 43/1 47/1 سفيد روي قرمز 43/1 48/1 قرمز روي سياه 45/1 48/1 سفيد روي نارنجي 54/1 48/1 سفيد روي سبز 50/1 50/1 نارنجي روي سفيد 60/1 52/1 نارنجي روي آبي 62/1 52/1 زرد روي نارنجي 64/1 54/1 قرمز روي نارنجي 50/1 57/1 قرمز روي سبز 47/1 58/1 سبز روي نارنجي)Pictogramطراحي علائم تصويري ( ناميده مي شود. تصاوير Pictogrammeگروهي از نشانه هاي تصويري هستند كه به فارسي علائم تصويري يا راهنمايي و به لاتين آنها غالبا فيگوراتيو است و از تصاوير انتزاعي در آنها كمتر استفاده مي شود. طبق تحقيقات روانشناسي تاثيرگذاري پيكتوگرام ها بسيار سريعتر از نوشتار است. به سرعت در معرض ديد قرار  –در مناسب ترين محل نصب شود.  –مشخصات يك پيكتوگرام خوب : - در نظر اول قابل فهم باشد. رنگ آن متناسب با محل انتخاب گردد و حتي الامكان ساده باشد. –از دورترين فاصله به چشم بخورد.  –گيرد. هر پيكتوگرامي براساس كاربردش در يكي از دسته هاي زير جاي مي گيرد : )Prohibitionممنوعيت يا جلوگيري ( Mandatoryمتضمن حكم يا دستور(( Cautionاحتياط ، توجه ، آگاه كردن (( )Dangerخطر( )emergency and Safetyايمني و سلامتي ، اضطرار و اورژانس( )information Generalاطلاعات عمومي(كد رنگ و شكل در پيكتوگرام : رنگ قرمز براي خطراين رنگ به علت طول موج بالايش از فاصله ي دور قابل رويت است و بيننده را سريعتر از وجود خطر آگاه مي كند.اين رنگ همچنين به علت حس گرمايي كه به بيننده انتقال مي دهد باعث افزايش سرعت گردش خون در بدن مي شود و اين مسئله سرعت عكس العمل نشان بدن انسان در برابر خطر را افزايش مي دهد. رنگ زرد براي احتياط رنگ زرد طبيعتي دوپهلو دارد اما مهمترين نكته در مورد آن ميزان بالاي درخشش آن است، كه اين خاصيت سبب مي گردد كه چشم خيلي سريع متوجه آن شود و جوانب احتياط را رعايت نمايد. رنگ سبز براي كمك و اضطرار، ايمني و سلامت رنگ سبز رنگ طبيعت است و طبيعت سالم ترين محيطي است كه ما را در بر گرفته است ، با توجه به اين كهن الگو ذهن انسان به طور غريزي در برخورد با رنگ سبز احساس امنيت و سلامت مي كند. رنگ آبي براي اطلاع رساني اطلاع رساني از مواردي است كه نياز به بلند فرياد زدن آن نيست در نتيجه مي توان از رنگ آبي براي نشان دادن آن استفاده كرد چرا كه اين رنگ حس آرامش و تعقل را در ذهن انسان ايجاد مي نمايد.در مورد اشكال : دايره علامت ممنوعيت (دايره قرمز با خط مورب 54 درجه كه از بالاي سمت چپ دايره به طرف پايين سمت راست دايره كشيده شده و دايره مشكي يا آبي جهت اجبار در دستور مورد نظر است).مثلث علامت خطر و احتياط كه در مورد خطر با رنگ قرمز و احتياط با رنگ زرد و حاشيه سياه استفاده مي شود.––– شكل مربع با دو رنگ سبز(علامت اورژانس و ايمني) و رنگ آبي(اطلاعات عمومي) كاربرد دارد.طراحي علائم و تابلوهاي شهري سيستم تابلوهاي مورد استفاده در جاده ها را در سال8591 مارگارت كلاورت در انگلستان ايجاد نمود. اين سيستم از حروفي با ارتفاع زياد استفاده مي كند و با تقويت شكل و رنگ نوشته ها،خوانايي هماهنگي ايجاد مي نمايد. رنگ آبي و شكل دايره دستورات يا ساختارها را نشان مي دهند، رنگ قرمز و شكل مثلث به عنوان هشدار استفاده مي شوند، مستطيل ها و مربع ها نقش اطلاع رساني دارند و تابلوي 11ايست هشت ضلعي همچون يك سد فيزيكي بصري عمل مي كند.با توجه به اين مثال ها و تابلوهايي كه در اطرافمان مشاهده مي كنيم پر واضح است كه در اينگونه تابلوها بيشترين سعي بر استفاده از كنتراست رنگي است چرا كه با توجه به ماهيت حساس اين تابلوها وضوح و سرعت ديده شدن آنها از اهميت به سزايي برخوردار است. جدول رنگ هاي رايج در اين سيستم :2007 Johnson Samuel Fundamentals of typography Watson-Gupill Publication  11به استثنا مورد اول( از سمت چپ) در بقيه موارد از تضاد رنگي كروماتيك و آكروماتيك استفاده شده است. به جز نمونه ي انتهايي كه صرفا در كشور آلمان كاربرد دارد بقيه موارد نمونه هاي رايج اكثر كشورها هستند.طراح در اين كارها با توجه به تشابه بصري خطوط عابر پياده و خطوط باركد كالاها، باركدي را براي تبليغ فروشگاهي جايگزين خط عابر پياده كرده است و از علائم شهري براي انتقال پيام خود بهره جسته است.تضاد رنگي اين خطوط سفيد با آسفالت سياه آنها را كاملا برجسته نموده است.در اين كارها نيز طراح ايده مشابه با كارهاي قبلي داشته است. تصوير بالا براي تبليغ يك آرايشگاه و تصوير پاييني براي تبليغ باغ وحشي در آفريقاي جنوبي است. در كار بالا خطوط به شكل شانه و در كار پايين خطوط به شكل پوست گوره خر درآمده اند.اين كار براي تبليغ لاك غلط گير طراحي شده است. در اين كار نيز تضاد رنگي و فرم محصول كاملا منتقل كننده ي پيام است.در اين كار كه در كشور انگليس است با نام كسانيكه در اثر حركت نكردن از روي خطوط عابر كشته شده اند، خطوط عابر بوجود آمده اند. تضاد تيره و روشن در اين كارها نيز كاملا مشهود است. : )Wallmuralطراحي روي بدنه ساختمانها(آن چه نقاشي هاي ديواري را در دوران اخير جالب توجه ساخته، طراحي آنها در ابعاد بزرگ به وسعا يك ساختمان و قرارگيري در فضاهاي عمومي شهري است. اين تصاوير با هنر معماري شهري تلفيق شده و جزئي از آن به شمار مي روند. تصاوير ديواري در گذشته به خلق نقاشي هاي اخلاقي، وقايع مذهبي و يا استفاده از آويزهاي ديواري محدود مي شد و تقريبا هميشه در داخل ساختمان ها به كار مي رفت و در فضاهاي بيروني، نقش و كاربردي نداشت. اما امروزه با ايجاد تصاويري در فضاي بيرون ساختمان ها به خيابان ها، زندگي و حيات جديدي بخشيده اند و اين ويژگي جديد، مهندسين معماري، نقاشان، هنرمندان گرافيك محيطي و حتي عموم مردم را به سوي 12خود جلب كرده است. 13طراحي روي بدنه ساختمانها به تبليغاتي گفته مي شود كه مستقيما بر روي سطوح خارجي يك ساختمان نقش مي بندد. غالبا در اين موارد سعي بر اين است تا رنگ، در طرح مورد نظر با هويت بصري و عملكرد ساختمان سنخيت داشته باشد و همگن باشد. استفاده از رنگ سبز در فرم درختاني كه روي ديوار اين ساختمان قرار گرفته اند هم با شمشادهاي جلوي ساختمان سنخيت دارد و هم با ايجاد توهم بصري از فاصله اي دور به بيننده حسي واقعي بودن درختان را القا مي كند.  نوروني ستاره طرح هاي گرافيكي با ابعاد بزرگ، نقاشي هاي ديواري هفته نامه تنديس 12   زبان جهاني تبليغات ماهنامه صنعت چاپ شماره582 صفحه94 13–––اين طرح هاي ديواري بزرگ از سال 8091 در جهت تبليغات پروپاگاندا و جنگي كه يك طرف آن ناسيوناليست هايي كه خواهان پيوستن ايرلند شمالي به جمهوري ايرلند بودند قرار داشتند و سمت ديگر اين جنگ اتحادطلبان بودند كه خواهان حفظ اتحاد با بريتانيا بودند. در اين طرح هاي انقلابي عنصر رنگ نيز به گونه اي انقلابي و مهيج به كار بسته شده است، اين نوع استفاده از رنگ نيروهاي دو سمت اين جنگ را به تحرك بيشتر تشويق مي كند. استفاده از رنگ هاي گرم بيش از رنگ هاي سرد است، رنگ هاي سرد عموما براي زمينه ها استفاده شده تا هم پرسپكتيو رنگي را القا كند و هم با تضادي كه با رنگ هاي گرم ايجاد مي كند قدرت بصري بيشتري به طرح ها بدهد. البته استفاده از رنگ هاي گرم در كشوري چون ايرلند كه در غالب موارد هواي ابري دارد نيز استفاده ي هوشمندانه اي است.اينجا آكواريوم ليسبون است. اين موزاييك هاي ديواري در سال 8991 بر ديوارهاي اين ساختمان نصب شدند. طرح هاي اين موزاييك از 51 نقشمايه هندسي تشكيل شده است. روي بدن ماهي ها از01 درجه خاكستري متنوع استفاده شده است كه در نماي نزديك فضاي هندسي متنوعي را در چشم ايجاد مي كند و در نماي دور طرح هايي از ماهي ها را به چشم بيننده انتقال مي دهد. به علت وسعت بسيار  در آن استفاده شده است، تا اين وسعت بالا با استفاده از رنگ هاي خاموش براي چشم بيننده 14زياد اين فضا از سيستم رنگي دوتن خوشايندتر باشد. قابل ذكر است كه اين رنگ هاي سرد حس وسعت و آرامش اقيانوس و دريا را به بيننده القا مي كند. دورنگDutone  14سطح خارجي ديوارهاي اين فروشگاه اسباب بازي در نيو يورك با 561 تكه از8 رنگ پوشانده است. اين رنگها كه همه از رنگهاي درخشان هستند و به صورت تن پلات به كار بسته شده اند جلوه ي بصري خاصي را در شهر شلوغ و پرهياهويي چون نيو يورك ايجاد كرده اند كه از چشم هيچ مخاطبي دور نمي ماند. رنگ هاي شاد و درخشان استفاده شده در اين طرح هر كودكي را جذب خود مي كند و او را ترغيب مي كند تا از داخل اين فروشگاه ديدن كند.در اين طرح كه براي مبارزه با صيد توري دلفين هاست طراح هوشمندانه از فضاي مورد نظر و امكانات آن حداكثر استفاده را كرده است. طراح از توري فنس ها به جاي تور ماهيگيري بهره برده و از رنگ آبي آسمان به جاي آبي دريا استفاده نموده و متن كار را به صورت سياه بر زمينه اي سفيد قرار داده است تا با وضوح كامل به چشم بيايد و پيام خود را منتقل كند.اين طرح براي شركت ساندوز كه توليدكننده ي داروهاي مكمل و تقويتي است. در اين طرح فرم پايه هاي پل به صورت استخواني در آمده است، رنگ استخوان فرم آن را تكميل كرده و روي آن اسم شركت و محصول آنها كه قرص كلسيم است رسم شده است و شعار” استخوان هاي قوي “ نيز در پائين آن جاي گرفته است. كليت اين استخوان و پل عظيمي كه روي آن قرار گرفته است با شعار اين تبليغ ارتباطي تنگاتنگ ايجاد كرده است.در اين كارها كه براي تبليغ كمپ صخره نوردي كودكان است طراح با قرار دادن طرح جدول لي لي بر ديوارهاي سنگي مفهوم صعود كودكان از سنگ را با كمترين امكانات مطرح كرده است. به واقع طراح از واقعيت براي ايجاد واقعيت مطلوب خود در ذهن مخاطب استفاده كرده است.اين طرح متعلق به شركت توليد رنگ كوپس است.بر ديوارهاي خارجي اين شركت طرحي از محصولات آن شركت قرار گرفته است و در يكي از اين طرح ها سطل رنگ زرد رنگي واژگون شده و تا روي ديوار، كف زمين و ماشينها را رنگي كرده است.اين طرح با ابعاد بزرگ و رنگ زرد شفاف خود از فاصله ي بسيار دور جلب نظر مي كند و چشم را  به سمت خود مي كشد.در اين طرح قدرت پوشش دهندگي رنگ هاي اين شركت نيز به رخ بيننده كشيده مي شود.در كل امتداد اين طرح از تصوير تا واقعيت تاثير بصري عميقي را در ذهن مخاطب ايجاد مي كند.اين طرح يك اداره در سنت پيترزبورگ روسيه است كه فعاليتش در راستاي نظارت بر محصولات و باركدهاي آنهاست رنگ قرمزي كه براي طرح باركدهاي اين ساختمان استفاده شده است حسي از اخطار را به ذهن مخاطب منتقل مي كند.در ضمن رنگ قرمز در اقليم سرد و غالبا برفي روسيه كاملا خودنمايي مي كند(استفاده از تضاد سرد و گرم).انتخاب مكان مناسب در طراحي محيطي از اهميت به سزايي برخوردار است.در اين كار نيز طراح هوشمندانه از ديوار استخر براي زمينه ي كار خود استفاده كرده است و با رسم طرح يك شهر روي ديوار استخر به مخاطب مي گويد كه “اجازه ندهيم اين آينده ي ما باشد” كه اشاره ايست بر گرمايش زمين. است كه درآن ديوار ساختمان همچون تكه اي از لگو است و طراح با ايجاد توهم بصري مخاطب را در مرز خيال و 15اين طرح شركت لگو عينيت قرار داده است. در اين طرح از رنگ صرفا در لوگوي اين شركت استفاده شده است و طراح از ايجاز رنگي به صورت مناسبي بهره جسته و با انتخاب رنگ قرمز بر ديوار خاكستري روشن نقطه تمركز قابل توجهي ايجاد كرده است.اين طرح متعلق به شركت نايكي است و در آن از توالي تصوير استفاده شده است. پلان اول تصوير براي ايجاد حسي واقعي روي خود ديوار ايجاد شده است و از رنگ ديوار و سياه در جايي كه دونده از آنجا رد شده استفاده شده است. در پلان دوم دونده بر زمينه ي آبي قرار گرفته كه با اقليم گرم و آفتابي در تضاد است و احساس خنكي مطلوبي را به بيننده القا مي كند لوگو و شعار شركت بر نوار قرمزي در وسط تابلو نقش بسته كه با تضاد با رنگ زمينه به صورت چشم نوازي ديده مي شود. كليت اين تصوير حسي از قدرت را به ذهن مخاطب انتقال مي دهد. رنگ در طراحي روي بدنه وسايل نقليه : در سيستم توزيع سنتي توزيع كننده نام خود را بر كرباسي كه روي گاري خود مي كشيد رسم مي كرد و در شهرها تردد مي كرد. امروزه نيز اين سيستم با تكاملي نسبي همچنان پا برجاست.اكثر شركت ها نام ، لوگو و در پاره اي از موارد شعار تبليغاتي خود را بر وسايل نقليه ي شركت حك مي كنند. با توجه به حجم ترافيكي شهرهاي بزرگ مي توان اذعان نمود كه اين شيوه ي گرافيك محيطي خيلي خوب به چشم LEGO  15مي آيد اما اين به چشم آمدن به معناي تاثيرگذاري نيست. اينكه براي تاثيرگذاري چه راهكاري اتخاذ شود به طراح گرافيك بستگي دارد. عموما در طراحي اين نوع از گرافيك محيطي از رنگ هاي تن پلات و اشباع استفاده مي شود، علت استفاده از اين نوع رنگ ها اين است كه طراح مي خواهد در همهمه بصري و شلوغي بار ترافيك خيابان ها  طرحش خيلي سريع به چشم بيايد. اكثر طراحان در اين روش از  رعايت سفيد خواني و بيان موجز در اين 16تبليغات از رنگ هاي محدودي كه هويت بصري يك شركت را تداعي مي كنند بهره مي گيرند. روش از اهميت به سزايي برخوردار است. انتخاب رنگ در اين روش با اقليم منطقه اي كه اين وسائل نقليه در آن تردد مي كنند ارتباط تنگاتنگي دارد. به عنوان مثال در طراحي روي بدنه ي اكثر كشتي ها از رنگ هاي گرم استفاده مي شود تا در بيكرانگي آبي به چشم بيايند. نمونه ي ديگري در اين مورد استفاده از رنگ قرمز وسائل نقليه ي عمومي در كشور انگلستان اشاره كرد. رنگ قرمز در كشوري سرسبز كاملا به چشم مي آيد و مكمل رنگ سبز طبيعت اين كشور است. در نتيجه اكثر تبليغات در كشور انگلستان به رنگ هاي گرم گرايش دارند. دركل مواردي كه در اجراي كار طراحي بر بدنه ي وسايل حمل و نقل توسط طراح گرافيك استفاده مي شود به اين قرار است : سمبل ها و نشانه هاي گرافيكي كه سريع مورد توجه قرار مي گيرند و از فواصل دور نيز قابل شناسايي هستند 1 استفاده از حروف جالب توجه كه گاهي اوقات همراه با تصاويري ساده و چشمگير بروي بدنه وسايل حمل و نقل قرار مي 2 17گيرند طراحي شده است طراح از رنگ هاي محدودي كه تداعي كنندهي هويت شركت است بهره برده 18در اين طرح ها كه براي شركت “يونيلور” است. هر مخاطبي با ديدن اين رنگ هاي گرم و شاد نسبت به استفاده از بستني هاي اين شركت ترغيب مي شود.  به عنوان مثال شركت سيترون : قرمز- سفيد  ايران خودرو : آبي – زرد   كوكاكولا : قرمز – سفيد   لامبورگيني : سياه - زرد 16  نوروني ستاره گرافيك بدنه ي وسايل حمل و نقل هفته نامه تنديس 17 اين شركت توليدكننده ي بستني است UNILEVER  18اين پروژه براي يك شركت ايجاد شغل در نيويورك طراحي شده است. طراح با ايده ي خلاق خود به دور از پرگويي صرفا بر سقف اتوبوس عبارت “نپر” را با رنگ سرمه اي و آدرس وب سايت شركت را با رنگ قرمز نوشته است. اصولا در شهري كه مملو از آسمان خراش است، مكاني كه طراح براي تبليغ خود انتخاب كرده به خوبي به چشم مي آيد. با توجه با اينكه طرح از ارتفاع زياد مشاهده مي شود طراح از تضاد رنگي استفاده ي آگاهانه اي كرده است.طرح سمت چپ براي نوشيدني هاي اسلش پاپي در انگلستان طراحي شده است. دليل استفاده طراح از اين رنگ هاي مهتزز با وسعت زياد و كليپ آرت برش خورده ايجاد يك شوك بصري براي مخاطب است تا در ميان هياهوي گرافيكي فروشگاه ها و خيابان ها طرح به چشم بيايد استفاده از رنگ هاي متضاد به طراح در رسيدن به هدفش كمك شاياني كرده است. طرح سمت چپ براي فستيوال هفته كوسه بوجود آمده است. در اين طرح رنگ و فرم در راستاي مناسبت خاصش انتخاب شده است و براي دستيابي به بياني گوياتر شعار كار با توجه به تضاد تيره و روشن مورد استفاده قرار گرفته است.در اين تبليغات كه براي عينك هاي شركت پرادا هستند طراح از تركيب رنگ زمينه ي قرمز و نوشته سفيد استفاده كرده است كه علاوه بر تضادي كه با هم دارند و باعث افزايش سرعت خوانايي آنها مي شوند با طرحي كه روي دسته هاي عينك هاي اين شركت حك مي شود ارتباط دارند. درضمن اين زمينه ي قرمز با رنگ آبي اقيانوس تضاد سرد و گرم دارد كه باعث هرچه سريعتر ديده شدن اين طرح مي شود. در نيويورك مي پردازد.  اين شركت كه ميان رقيبان خود نوپاست 20 نام شركت است كه به خدمات رساني كانال هاي تلويزيوني اچ دي19ووم براي پيدا كردن جايي در بازار آمريكا از عنواني عجيب و لوگويي با رنگ هاي اشباع و درخشان پا به ميدان گذاشت. رنگ لوگوي اين شركت در تمام عوامل تبليغاتي اين شركت به چشم مي خورد. رنگ هاي اشباع و درخشان استفاده شده ريشه در كيفيت رنگي بالاي سيستم اچ دي دارند.اين رنگ ها درحدي اشباع هستند كه حتي در سرعت بالا چشم را كاملا جذب مي كنند.VOOM  19 )television definition High(HDTV   20 بوجود آمد ELF AND FINA,TOTALاين طرح ها مربوط به شركت انرژي توتال است كه در سال 9991 از ادغام سه شركت است.در لوگوي اين شركت از سه منحني استفاده شده كه با هم متحد شده اند و تصويري از جهاني شدن را ارائه مي دهند كه اشاره ايست بر اتحاد اين سه شركت و جهاني شدن آنها. هر كدام از اين منحني ها رنگ مخصوصي است كه بر منبع انواع انرزي دلالت دارد، رنگ آبي كمرنگ كه دالي است بر هوا، رنگ آبي تيره كه دالي است بر آب و در نهايت رنگ قرمز كه دالي است بر زمين. در تمام  تبليغات محيطي اين شركت از لوگوي پر مفهوم آن بر زمينه ي سفيد استفاده مي شود چرا كه طراحي بسيار حرفه اي اين لوگو خود بيانگر عملكرد اين شركت است و جايي را براي زياده گويي باقي نمي گذارد.در اين كار كه براي يك وب سايت دوستيابي است، طراح از نوشتار و تقسيم آن در دو فظا براي انتقال پيام خود استفاده كرده است. هنگامي كه اين دو اتوبوس كنار هم قرار مي گيرند جمله ي “زوج مكمل خود را بيابيد” كامل مي شود. در اين كار نيز طراح صرفا از تضاد تيره و روشن استفاده نموده است.اين طرح براي موسسه تحقيقات سرطان انگلستان طراحي شده است. طراح رنگبندي سيگار را بر بدنه ي يك تانكر21 متري حمل مواد سمي ايجاد كرده است تا به مخاطب در مورد مواد سمي و سرطانزاي درون سيگار هشدار بدهد.پيتزا هات در انگلستان از اين طرح بروي وسايل توزيع خود استفاده كرده است. رنگ قرمز استفاده شده و ساعتي كه پشت صندوق قرار گرفته حاكي سرعت و سر وقت بودن سرويس هاي اين پيتزا فروشي است و با شعار “از تاخير متنفريد” كه بر اين صندوق قرار گرفته است قرابت دارد.اين تصوير يكي از وسايل توزيع شركت كوكاكولاست. قرار گرفتن اين بطري در رنگ آبي و تناليته هاي سرد آن كه مبين يخ است و خنكي مطلوب نوشابه را مي رساند به ياري تضادي كه رنگ بطري با فضاي خود دارد نمود مناسب و تاثيرگذاري مطلوبي دارد.اين طرح سيستم توزيع نوشابه هاي لايت پپسي كولاست. لايت به معني سبك است و طراح با توجه به اين معنا جعبه هاي نوشابه را معلق در هوا قرار داده است تا مفهوم را در غالب يك شوخي بصري در ذهن مخاطب حك كند. اين سبكي با استفاده از رنگ آبي به كار رفته مفهومي كاملتر در ذهن مخاطب ايجاد مي كند، البته بايد بيان كرد كه اين رنگ آبي در لوگوي اين شركت نيز وجود دارد و بيانگر هويت بصري يكپارچه اين شركت است. طراحي روي وسائل يك محيط اين كار براي ايجاد هويت بصري همسوي يك مجموعه به كار مي رود و تاثيرگذاري آن محيط را در ذهن افزايش مي دهد انتخاب رنگ در اين راهكار بستگي به نوع محيط و عملكرد مجموعه دارد.در اين طرح ليوان هاي كافي شاپ سيمونز ديده مي شود كه روي آنها لوگوي كافي شاپ به صورت نگاتيو چاپ شده است و با كنتراست بالاي خود سريعا به چشم مي آيد.پوشش سياهي كه روي چنگال هاي اين رستوران قرار گرفته است تاريكي زندان و رنگ نقره اي چنگال تصويري از ميله هاي زندان را در ذهن انسان ايجاد مي كند كه با جمله بزرگ غذاي زندان به اين خوشمزگي نيست در ذهن اين سوال را ايجاد مي كند كه تمامي اين عوامل در تلاش براي انتقال چه پيامي هستند؟ و در نهايت طراح با قرار دادن جمله ي قبل از رانندگي از مشروبات الكلي استفاده نكنيد در پايين ميله ها جواب سوال را به مخاطب مي دهد. در اين طرح استفاده بهينه از رنگ چنگال و نهوه ي انتقال پيام ستودني است. كه به حفاظت از محيط زيست مي پردازد در اين طرح كاغذي با عنوان پايان را همرنگ با بقيه صفحات كتاب طراحي كرده WWFسازمان است و در ميان كتاب هاي اين كتابخانه قرار داده است و پشت اين كاغذ قيد كرده است كه شايد پايان نزديكتر از آني باشد كه ما فكر مي كنيم، اين جمله مخاطب را به انديشه وا مي دارد و او را ترغيب مي كند تا عضو اين سازمان شود و از محيط زيست حفاظت بيشتري كند. اين كيسه ي بوكس در اين باشگاه به رنگ و فرم سيگار در آمده است تا ورزشكاران را به مبارزه عليه دخانيات ترغيب نمايد. اين طرح براي تبليغ پرينترهاي اچ-پي است.تصوير پرينتر به صورتي هارمونيك در ابتداي پله برقي قرار گرفته و روي پله ها صفحه هايي با رنگبندي متنوع نصب شده اند كه كيفيت اين محصول را بازنمايي مي كنند. رنگ قالب صفحه ي منصوب روي پله ها آبي آسماني است كه روي رنگ خاكستري پله ها نمودي درخور دارد، در ضمن با توجه به تعداد زياد اين صفحات و چرخش بدون توقف آنها در طول روز رنگ انتخاب شده چشم مخاطبان را خسته نمي كند و به آنها آرامش مي دهد.پاره اي از موارد طراح با شناخت مناسب از محيط خود و ايجاد تغييري كوچك در آن به طرحي يگانه دست مي يابد. اين طرح نيز در زمره ي اين دسته از طرح ها قرار مي گيرد. طراح با استفاده ي مناسب از سنگفرش طوسي رنگ پياده رو و نصب دو برچسب آنها را تبديل به فرم دوربين عكاسي نموده و براي تبليغ محصولات كانن از آنها بهره جسته است. انتخاب رنگ با توجه به سرعت پايين پياده روي كاملا آگاهانه است، چرا كه طرح بدون استفاده از رنگ هاي اشباعي كه چشم را در فاصله ي كم آزار مي دهند و با استفاده از تركيب رنگي هارمونيك و ساكت پيام خود را به بيننده انتقال مي دهد.اين طرح مربوط به صليب سرخ كاناداست كه به صورت صندوق صدقاتي است كه درون آن خون قرار دارد و بالاي اين صندوق براي ترغيب مردم به اهدا خون نوشته شده است كه “پول همه چيز نيست”.در اين طرح نيز از حداقل رنگ براي بيان پيام استفاده شده است.شركت اشيلز براي تبليغ ليفتراك هاي خود از اين طرح استفاده كرده است. در اين طرح با ايجاد توهم بصري به بيننده القا مي شود كه اين آسانسور عظيم را اين ليفتراك كوچك با قدرت زياد خود جابجا كرده است. استفاده از رنگ نارنجي ليفتراك در فضاي كرم رنگ اين ساختمان تركيبي هارمونيك ايجاد نموده كه بيننده احساس نمي كند كه اين ليفتراك در اين فضا وصله ي ناجوريست.اين آسانسور يك مركز تحقيقات بيولوژيك است. استفاده از رنگ در آن اگرچه خلاقانه است و رنگ درون بدن را به مخاطب نشان مي دهد اما براي درازمدت طرح موفقي نيست، چراكه به خودي خود افزايش ارتفا باعث فشار خون مي شود حال رنگ هاي گرم نيز اين فشار را در محيطي كوچك و بسته بالاتر مي برند مي توان متصور شد كه استفاده كنندگان از اين آسانسور ارامش خود را از دست مي دهند.اين تبليغ براي موبايل هاي كلارو است. طراح در اين كار بروي فرم تاكيد ورزيده و با استفاده از تضاد رنگ هاي سفيد و قرمز در لوگوي شركت كاري كرده ك در اين شلوغي لوگو نيز به چشم بيايد.در اين كار كه براي هواپيمايي كانادا و جلب توجه عموم مردم در مورد زحمات پرسنل آن طراحي شده است از دو رنگ مشكي و زرد كه بيشترين تضاد را دارند استفاده شده است. تضاد اين دو رنگ در حدي است كه حتي در اقليم برفي كانادا نيز كاملا به چشم مي آيد.در اين تبليغ شركت دوراسل طراح برچسبي از طرح باطري هاي آن شركت را با رنگ واقعي آنها به كار برده است. اين همساني رنگ و تعدد ديده شدن در ذهن مخاطب نتيجه اي عميق تر را ايجاد مي كند. البته رنگ هاي متاليك استفاده شده در اين طرح با درخشش وتضادي كه دارند چشم هر بيننده اي را متوجه خود مي كنند.اين طرح براي يك پيتزافروشي بوجود آمده است. كليت طرح روي حالت كشندگي پنير پيتزا مانور داده است. طراح رنگ سفيد پنير پيتزا را بر لبه هاي جمع شونده پله برقي قرار داده تا با باز و بسته شدن كشش پنير پيتزا جلوي چشم بيننده قرار بگيرد. رنگ هاي گرمي كه براي تكه هاي پيتزا استفاده شده بسيار اشتها آور است و در فضاي خاكستري رنگ نمود بيشتري پيدا كرده و كاملا جلب نظر مي كند.ايده ي اصلي اين طرح به مخاطب مي گويد كه ماليات شما بازگردانده مي شود رنگ آبي كه براي زمينه ي اين نوشته انتخاب شده حس اطمينان را در مخاطب ايجاد مي كند. شايان ذكر است كه سمت فلش ها به بيان ايده كار بسيار كمك كرده است.ايده اصلي اين طرح نشان دادن قدرت تميزكنندگي شامپو پنتن است. طرح موهاي مشكي با حالت براقي كه دارند در ميان اين فضاي آكروماتيك نمودي جذاب دارد. رنگ سفيد و طيف زرد نارنجي هايي كه براي لوگوي شركت از آنها استفاده شده با تضاد بسياري در چشم بيننده جلوه مي كنند، البته اين تضاد به علت رعايت ميزان وسعت سطوح رنگ ها چشم مخاطب را اذيت نمي كند.اين دستگيره هاي اتوبوس براي تبليغ لاستيك طراحي شده اند. طراح براي ايجاد شك بصري درفضاي روشن اتوبوس تيره ترين رنگ يعني مشكي را كه رنگ محصول است را برگزيده و نوشتار را براي ديده شدن با رنگ سفيد روي آنها قرار داده است. در واقع اين طرح مينياتوري از محصول اصلي است.در اين طرح كه بر طول عمر اين ماژيك تاكيد دارد طراح طرح خود را به صورت ادامه واقعيت ايجاد نموده است، او از رنگ زرد كناره هاي پله و ادامه دادن آن روي زمين و اتصال آن به استند محصول خط زرد طولاني ايجاد كرده كه هم شعار محصول را تحقق مي بخشد و هم بر زمينه ي خاكستري پله به سرعت چشم را به خود جلب مي كند. را روي گوشي هاي خود قرار داد از اين تبليغات زميني كه نمايشگر 23 و اسپيس اينويدرز22  بازي هايي چون پاك من21هنگاميكه ودافن فضاي بازي بودند براي تبليغات خود استفاده كرد. رنگ هاي گرم و اشباع اين طرح ها روي سنگفرش و آسفالت تيره خيابان با ايجاد تضاد به خوبي جلب توجه مي كند و پيام خود را انتقال مي دهد.در طراحي اين دستگيره اتوبوس براي شركت پپسي كولا از تضاد رنگ گرم و سرد به گونه اي مناسب استفاده شده است.Vodafone  21 Pac Man  22 Space Invaders  23در اين كار طراح به مدد برچسبي از طرح فنجان قهوه و بخاري كه توسط دستگاه بخار ساز زير طرح ايجاد مي شد به تبليغ

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.